لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 63 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
به نام خدا
وزارت جهاد کشاورزی
واحد آموزش
آموزش مبانی برنامه ریزی و مدیریت پروژه
پیدایش گونه ای جدید از تلاشهای انسانی تحت عنوان
پروژه
برنامه ریزی پروژه
( از نظر قطعیت یا عدم قطعیت )
1- روشهای قطعی برنامه ریزی شبکه:
مسیر بحرانی(cpm)
زمان فعالیتها قطعی است
2- روش احتمالی برنامه ریزی شبکه ( شبکه های GERT, PERT )
زمان فعالیتها احتمالی و یا ترکیبی از احتمالی و قطعی هستند.
با وجودی که زمان و هزینه احتمالی است روشهای قطعی به علت سادگی کاربرد بیشتری دارد.
برای برنامه ریزی پروژه از روشهای دقیق - مدلهای ریاضی- روشهای هیوریستیک می توان استفاده نمود.
در گرت فعالیتها احتمالی هستند و ممکن است یک فعالیت انجام نشود . زمانها می توانند دارای هر توزیع پیوسته ای باشند و محدودیتهای مسیر بحرانی , شبکه پیش نیازی و پرت وجود ندارد.
GERT: (Graphical Evaluation & Review Technique)
فن تکنیک ارزیابی و بازنگری گرافیکی
PERT: (Program Evaluation & Review Technique)
فن ارزیابی و بازنگری پروژه
CPM: Critical Path Method
مسیر بحرانی
مرحله آغازین
مرحله کنترل
مرحله اجرا
مرحله برنامه ریزی
مرحله اختتامی
مرحله آغازین
مراحل مدیریت پروژه:
1- فرآیند های آغازین: مدیریت قرارداد ها , تکنیک های تهیه مناقصه , پروپوزالها, منشوره پروژه, اطلاع از قوانین و مسائل حقوقی
2- فرآیندهای برنامه ریزی ( project planning )
3- فرآیند اجرایی
4- فرآیند کنترل
5- فرآیند های پایانی: مستند سازی پروژه , اختتام قرارداد
مصریان باستان در حدود 6000 سال پیش مفاهیم برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه را در احداث بنای عظیم اهرام ثلاثه به کار بستند.
در سال 1917 گانت چارت بعنوان نخستین ایده های حاصل از تحقیقات در زمینه برنامه ریزی و زمانبندی پروژه ها معرفی شد.
در اواسط دهۀ 1950 چند تیم تحقیقاتی مستقل، رویه های مشابهی را برای برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه ها ارائه نمودند. بکارگیری این روشها در تحقیقات صورت گرفته، منجر به 30 تا 40 درصد کاهش در زمان و هزینه تکمیل پروژه های مورد بررسی شد.
در سال 1957، بخش تحقیق در عملیات سازمان مرکزی تولید برق بریتانیا روشی را برای کاهش زمان تعمیر یک دستگاه ژنراتور بکار بست که منجر به معرفی مسیر بحرانی شد.
کارکنان شرکت هواپیمایی Lockheed Aircraft ؛ شرکت مشاوره Booz, Alien, and Hamilton ؛ و نیروی دریایی ایالات متحده در سال 1959 با بکارگیری تکنیک PERT در برنامه ریزی، زمانبندی و کنترل پروژه ساخت موشک پولاریس موفق به کاهش زمان و هزینه پروژه شدند.
Due Pont and Remington and Univac ، در سال 1959 مدل پایه ای زمان/ هزینه و روش مسیر بحرانی ( CPM ) را جهت کاهش زمان صرف شده برای تعمیرات، نگهداری و بازسازی دستگاهها ارائه نمودند.
تاریخچه توسعه مفاهیم
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 71 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بنام خدا
دومین کارگاه آموزشی مدیریت دانش
کارگاه آموزشی نظامهای مدیریت دانش
راهنمائی برای راهبران
اهداف آموزشی کارگاه
درک صحیح از نظام های مدیریت دانش
کمک به اجرای موفق نظام های مدیریت دانش
درک عینی نظامهای مدیریت دانش
ایجاد یک فضا و چارچوب مشخص در ذهن راهبران
شناسائی گلوگاههای کلیدی
مدیریت دانش – پیش زمینه
مدیریت دانش بعنوان یک جام مقدس برای محیطهای کاری:
- کاهش چرخههای زمانی
- کاهش هزینهها
- کاهش چرخه زمانی ارائه محصولات جدید به بازار
- بهبود خدمات رسانی مشتری
- توانمندسازی کارکنان
- خلق محصولات با کیفیت و نوآوری بالا
انعطافپذیر ساختن سازمان در مواجهه با تغییرات در جهت بهبود وضعیت رقابت و سودمندی
افزایش بهرهوری و کارائی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 10 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
خلاصه گزارش مدیریتی وضعیت محیط زیست شهر تهران SoE (مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران معاونت مطالعات و برنامهریزی امور زیرساخت و طرح جامع)
مقدمه:
گزارشدهی جامع زیستمحیطی که درنهایت به تولید گزارش وضعیت محیطزیست ( SoE ) منجر میشود، یکی از ارزشمندترین شیوههای دستیابی به اطلاعات وضعیت منابع طبیعی و پایداری الگوهای مصرف منابع برای سیاستگذاران، جامعهی مدنی و سایردستاندرکاران نظیر برنامهریزان و مدیران منابع طبیعی، صنعت، رسانهها، مؤسسات آموزشی و سازمانهای ملی و بینالمللی است. این گزارشها به بررسی شرایط و وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی و ارائهی سنجشی از وضعیت محیط زیست طبیعی میپردازند و ابزاری برای برجستهسازی شرایط محیط بیوفیزیکی میباشد.
فرآیند ارزیابی همهجانبه زیست محیطی بایستی در قالب یک مدل مفهومی ارائه شود تا اطلاعات گردآوری شده و تحلیلها، پاسخگوی پرسشهای اساسی پژوهش باشند. برای انجام این ارزیابی سازمانهای مختلف مدلهای متفاوتی را برای گزارش SoE ایجاد و مورد استفاده قرار دادهاند. برای گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران، طبق توافقات انجام شده از مدل DPSR استفاده شده است. مدل DPSR از حروف اول چهار کلمهی نیرویهای محرکه، فشارها، وضعیت و پاسخها تشکیل شده که به ترتیب زنجیرهی علت و معلول را در مورد هریک از مؤلفههایزیست محیطی بیان میکند. این مدل سعی دارد گروهی از عوامل را که تعیینکنندهی مشخصههای تأثیرگذار بر محیط زیست در هر سطح جغرافیایی (محلی، منطقهای، ملی، جهانی) هستند، تعریف کرده و آنها را به هم ربط دهد. بنابراین این مدل بهعنوان چارچوب تحلیلی شناخته میشود. مدل DPSR در جستجوی ایجاد یک ربط منطقی بین عاملها است. این مدل وضعیت ( S ) محیط زیست و روند آن را ارزیابی نموده و عوامل مستقیم (فشار) و غیرمستقیم (نیروی محرکه) که موجب بروز این وضعیت شدهاند را شناسایی و معرفی میکند. همچنین پاسخهایی ( R ) که بهبود وضعیت انجام شده یا باید صورت گیرد را شناسایی و معرفی میکند.
1. هوا
یکی از مهمترین نیروهای محرکه در افت کیفیت هوا افزایش جمعیت است که در طی 50 سال گذشته جمعیت شهر تهران 5 برابر شده است. در سال 1386 این جمعیت با استفاده از 4/2 میلیون وسیله نقلیه فعال ، روزانه بالغ بر 15 میلیون سفر درون شهری در تهران داشته که حدود 75 درصد آنها را وسایل نقلیه سواری شخصی و 19 درصد را نیز موتورسیکلت تشکیل داده و سهم حمل و نقل پاک و عاری از آلودگی (مترو) تنها حدود 5درصد بوده است. از جمله دیگر نیروهای محرکه در زمینه آلودگی هوا میتوان به فعالیت حدود 66 هزار واحد صنعتی در شهر تهران اشاره نمود که برخی از آنها آلایندههای فراوانی را وارد هوای شهر مینمایند. از دیگر فاکتورها، مصرف بالای سوخت در شهر تهران است.
در سال 1386 میزان انتشار آلایندههای اکسیدهای گوگرد، هیدروکربنها، مونواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق در تهران به ترتیب حدود 84، 157، 1264، 120 و 116 هزار تن بوده است. در این سال در مجموع حدود 7/1 میلیون تن از انواع آلایندههای پایین جو در هوای شهر تهران منتشر شده، که بیشترین سهم (90 درصد) از کل انتشار متعلق به بخش حمل و نقل بوده، به قسمی که 98 درصد از مونواکسیدکربن، 2/97 درصد از هیدروکربنها، 1/91 درصد ذرات معلق، 1/52 درصد از اکسیدهای نیتروژن و 2/27 درصد از دیاکسید گوگرد از این بخش منتشر شده است. بهطور کلی بیش از 86 درصد کل آلایندههای منتشره در هوای تهران در سال 1386 ناشی از مصرف بنزین و 8 درصد نیز بهواسطه مصرف نفت گاز بوده است. یکی از بهترین شاخصها در توصیف وضعیت هوا، شاخص استاندارد آلاینده یا PSI است. بررسی این شاخص در طول سالهای 1378 تا 1386 در تهران، که بر اساس میزان پنج آلاینده CO, PM 10 , O 3 , NO 2 و SO 2 محاسبه میشود، حاکی از آن است که آلودهترین سال در این دوره با 162 روز ناسالم، سال 1382 بوده و در این میان میزان CO و PM 10 بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران به خود اختصاص دادهاند.
از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه میتوان به طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران اشاره نمود که بر 9 محور اساسی استوار است. این محورها شامل 7 محور ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، جمعآوری خودروهای فرسوده، ترویج و اشاعه حمل و نقل همگانی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک شهری، و گسترش آموزش و آگاهی در زمینه آلودگی هوا، و 2 محور پیشنهادی کنترل منابع ثابت آلاینده هوا و لزوم پایش مستمر هستند.
2. آب
از آنجائیکه بروز اختلال در منابع آبی از دو جنبه کمی و کیفی قابل مطالعه است، در بخش آب این دو جنبه به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتهاند. مهمترین نیروی محرکه و تأثیرگذار بر کمیت آب مصرفی در شهر تهران علاوهبر عوامل طبیعی و اقلیمی، جمعیت است.
یکی از عوامل فشار بر کمیت آب، سرانه مصرف آب در شهر تهران بوده که در طی سالهای 86-1376 تقریباً برابر با 337 لیتر در روز بوده است. در سال 1386 مصرف آب تهران بیش از 990 میلیون مترمکعب بوده که 76 درصد از این میزان در بخش مسکونی به مصرف رسیده است. متوسط بارندگی در مجموع سدهای تأمینکننده آب شرب شهر تهران (کرج، لتیان و لار)، طی دوره 10 ساله فوق برابر 27/1544 میلیمتر با متوسط نرخ رشد سالانه 24/1 درصد بوده است. میزان برداشت از آبهای زیرزمینی بستگی به حجم آب ذخیره شده در سدها دارد، بهطوری که در سال 1380 سهم آبهای زیرزمینی در تأمین آب تهران 08/51 درصد، در سال 1385 معادل 69/27 درصد و در سال 1386 معادل 28 درصد بوده است. برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی موجب شده که در طی سالهای 85-1377 بهطور متوسط سالانه 6/10 سانتیمتر افت در سطح آبهای زیرزمینی تهران رخ دهد.
دفع فاضلابهای خانگی و صنعتی مهمترین عامل تأثیرگذار بر کیفیت منابع آبی تهران بهشمار میرود. در سال 1386 حداقل 610 میلیون مترمکعب فاضلاب در بخشهای خانگی و صنعتی تولید شده است. از این میزان تنها 110 میلیون مترمکعب توسط تصفیهخانهها جمعآوری شده است و بقیه با ورود به چاههای جذبی منجر به آلودگی سفرههای آب زیرزمینی شده است. در حالی که 98 درصد از جمعیت تهران در سال 1386 تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار داشته، تنها 26 درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار داشتهاند. بهعلاوه نشت آلودگیهای نفتی در منطقه جنوب تهران از خطوط انتقال نفت تلمبهخانه ری، مخازن ذخیره مواد نفتی در منطقه ری و همچنین پالایشگاه نفت تهران، یکی از منابع آلودگی آبهای زیرزمینی تهران بهشمار می رود. مطالعات انجام شده در سال 1382 نشان داده که بخش قابل توجهی از آبهای زیرزمینی تهران دارای غلظت نیترات بین 50 تا 100 و در مواردی نیز بیش از 100 میکروگرم بر لیتر هستند که استفاده از آنها خطرناک محسوب میشود. از جمله مهمترین سیاستها در پاسخ به وضعیت موجود میتوان به لزوم تفکیک شبکه آب شرب از آب غیرشرب، ارتقاء مدیریت بهرهبرداری از منابع آبهای سطحی، منطقی نمودن قیمت آب، ارزیابی اثرات ناشی از پروژههای آبی بر محیط زیست و ترویج فرهنگ مصرف پایدار منابع آبی، لزوم تدوین و اجرای برنامه جامع مدیریت کیفیت منابع آب، تسریع در توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهری، ارتقاء آگاهیهای عمومی در زمینه مصرف بهینه منابع آب و اصلاح الگوی مصرف، حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی در برابر خطرات ناشی از نشت فاضلاب، فراهم شدن امکان دسترسی و ورود بازرسین نهادهای قانونی و ناظران بهداشتی جهت بازدید از منابع تأمین و مخازن ذخیره آب و کارآمد نمودن تصفیهخانههای فاضلاب شهری برای بازچرخانی آب اشاره نمود.
3. خاک
شاید بتوان از خاک بهعنوان یکی از تغییر یافتهترین بخشها در اثر توسعه شهرنشینی یاد کرد. بهعنوان نیروی محرکه، افزایش جمعیت و تراکم بالای آن و در نتیجه نیاز به فضا موجب شده که هر روز بخش وسیعی از خاک مناطق شهری دچار تغییر کاربری شده و زیر انبوهی از ساختمانها مدفون شود. افزون بر این، افزایش فعالیت های اقتصادی فاجعههای زیست محیطی جبران ناپذیری را به همراه دارد که از آن جمله میتوان به تبدیل شدن خاک به مکانی برای پذیرش فاضلاب و پسماندهای جمعیت شهرنشین اشاره کرد. براساس گزارش مشترک سازمان حفاظت محیط زیست ایران و بانک جهانی، حدود 4/7 درصد از محصول ناخالص ملی ایران در سال 1383 زیانهای زیستمحیطی بوده است، که معادل 4/8 میلیارد دلار است.
از جمله مهمترین مصادیق فشار ناشی از این محرکها تغییر کاربری و تبدیل اراضی مزروعی و بایر به مناطق مسکونی و صنعتی است. در سال 1386 بیشترین کاربری در شهر تهران با 5/28 درصد به بخش مسکونی تعلق داشته و شبکه معابر و دسترسی با 4/18 درصد و فضای سبز با 3/11 درصد در ردههای بعدی جای گرفتهاند. از جمله موارد دیگری که موجب بروز فشار به خاک میشود، میتوان به نمکپاشی معابر در فصل زمستان اشاره نمود که سالانه خسارات بسیاری به فضای سبز شهر تهران وارد میسازد. بارش باران اسیدی نیز از دیگر عوامل ورود فشار به این بخش است که به واسطه وجود اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید گوگرد در هوا صورت میگیرد. از دیگر سو اجرای فعالیتهای عمرانی نیز منجر به تغییر شکل خاک و وارد شدن صدماتی به افق سطحی خاک بهعنوان یکی از ارزشمندترین و غنیترین افقهای خاک میشود. در سطح شهر تهران در سال 1385 در مجموع برای 1349 واحد مسکونی با 1144179 متر مربع مساحت، عملیات تخریب و نوسازی صورت گرفته است. ورود پسماندهای صنعتی که حاصل فعالیتهای صنعتی است و خصوصاً پسماندهای غیرقابل تجزیه در خاک مانند فلزات سنگین، نیز فشارهای مضاعفی را بر خاک وارد میسازد. عناصر و عوامل آلودهکننده در فاضلابهای صنعتی شامل یک یا چند عنصر مانند نمکهای غیرآلی، اسیدها یا بازها، مواد آلی، ذرات معلق، آب داغ، مواد رنگی و مواد سمی است . همچنین شیرابه ناشی از حجم عظیم زبالههای تولید شده در شهر تهران، از جمله مهمترین منابع آلوده کننده خاک بهشمار میآیند. در مناطق 22گانه شهر تهران در سال 1386 روزانه بالغ بر 7500 تن زباله تولید میشود که فقط روزانه 250 تن آن بازیافت میشود.
از جمله عمدهترین سیاستها ی مورد نیاز در این بخش که بهعنوان پاسخی به وضعیت موجود بهکار گرفته میشود، میتوان به لزوم تدوین قانون جلوگیری از آلودگی خاک، جایگزینی صنایع مبتنیبر فناوری پاک با صنایع آلاینده در محدوده شهر تهران، حفظ باغات و اراضی کشاورزی و توسعه فضاهای سبز در محدوده، حریم و مجموعه شهری تهران، بهینهسازی مدیریت پسماندها بهویژه پسماندهای خطرناک، بیمارستانی و نخاله های ساختمانی ، استفاده از روشهای مدرن و مکانیکی جهت برفروبی، تدوین استاندارد آلودگی خاک، استقرار مدیریت پیشگیری و کنترل آلودگی خاک، تدوین و تصویب دستورالعمل زیستمحیطی فعالیتهای آلودهکننده منابع خاک کشور ، و الزام واحدهای صنعتی به پرداخت هزینههای ناشی از آلودگی اشاره نمود.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 52 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
فهرست عناوین
مقدمه
تاریخچه
اهداف سیستم
Top chart
نقش های موجود در سیستم
فرایند سیستم
تشخیص محیط عملیاتی
ارتباط با محیط خارج
ارتباط میان موجودیتها
Tableموجودیتها
نمودار ERD
وابستگی های تابعی وFDDمربوط به مواد اولیه
ساده سازی FDDِمواد اولیه
2
وابستگی های تابعی وFDDمربوط به دستگاه
ساده سازی FDD دستگاه
وابستگی های تابعی و FDDمربوط به محصول
ساده سازی FDD محصول
نرمالسازی FD مواد اولیه
نرمالسازیFDدستگاه
نرمالسازیFD محصول
3
مقدمه:
با توجه به پذیرش سیستم تولید به عنوان موضوع پروژه بعد از مشورت با اعضای گروه سیستم تولید کارخانه ی گرجی را جهت بررسی انتخاب کردیم با توجه به وسعت کارخانه و تنوع محصولات و جهت انتخاب موضوع واحد و جلوگیری از پراکنده شدن موضوع سیستم تولید بیسکویت به عنوان اصلی ترین محصول کارخانه مورد بررسی قرار گرفت.
4
تاریخچه:
شرکت گرجی در سال 1340 تاسیس گردیده است در ان زمان این کارخانه تنها دارای یک خط تولید بوده که فقط تعداد محدودی بیسکویت را تولید کرده است اما به تدریج و با افزایش اعتبار در سطح رقبای داخلی و استقبال عمومی از محصولات این شرکت خطوط تولید افزایش پیدا کرده و امروزه با 3 خط تولید بیسکویت و همچنین سالنهای تولید شکلات،ویفر، اسنک مشغول تولید ارزنده ای در کشور می باشد هم اینک این شرکت در خط تولید در حدود 380 پرسنل فعال دارد که در حدود 15 از این افراد به عنوان مسئول فنی در حال فعالیت هستند و کارکنان به صورت شیفت های 8 ساعته در طول شبانه روز مشغول به تولید می باشند همچنین این شرکت در حال تولید شکلات صبحانه به صورت ازمایشی است.
شرکت گرجی در حال حاضر با 45 سال سابقه کار مستمر و حضور موثر و فعال
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
توسعه منابع انسانی با رویکرد مدیریت دانش:
مقدمه :
در دهه های اخیر، موسسات، شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار، کارکرد و سبکهای مدیریتی خویش بوده اند . اغلب سازمانهای امروزی دریافته اند که مزیت رقابتی از دانش، توانایی و ارتباطاتی که بوسیله کارکنان ایجاد می شود، بدست می آید . در این راستا واژه های مدیریت استراتژیک منابع انسانی و مدیریت دانش مورد توجه مدیران قرار گرفته است . موسسات کنونی ، اهمیت بیشتری جهت درک،انطباق پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شده و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روزآمد بمنظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب بهتر پیشی گرفته اند.
امروزه در عرصه کسب و کار به وفور شاهد تاکید بر نقش دانش به عنو ان یک منبع حیاتی برای حفظ رقابت پذیری و سودآوری و همچنین کارکنان به عنوان مالکان اصلی دانش می باشیم . در واقع مزیت رقابتی در شرکتهایی ایجاد می شود که سریعتر ی یاد بگیرند و آموخته های خود را موثر تر از رقبا بکارببرند.
مدیریت دانش در عصر جدید تحولات شگرفی را در مباحث مدیریتی ایجاد کرده است . با توجه به اینکه مدیریت دانش، تنها به دانش کد شده و مستند شده اکتفا نمی کند، بسیاری از سازمانها وشرکتهای جهان با تکیه بر دانش ضمنی و آشکار خود، در صدد ارتقاء جایگاه رقابتی و افزایش اثربخشی و بهره وری خود هستند. جهت نیل به این اهداف، مدیران به دنبال تصرف دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیاده سازی، بازیابی و نگهداری دا نش به عنوان داراییهای سازمان که امروزه نقش اصلی را در رشد وتوسعه کشورهای جهان چه توسعه یافته و چه در حال توسعه بازی می
کند، می باشند . بدون شک مهمترین ابزار در بازارهای حال و آینده، دانش و استفاده از آن برای کسب مزیت رقابتی می باشد . درحال حاضر سازمانهای بسیاری در زمینه توسعه دانش در سطوح مختلف سرمایه گذاری کرده و موفق بوده اند . بدیهی است چنین موفقیتهایی مرهون بستر سازی مناسب نظیر مکانیزمهای صحیح ارزیابی عملکرد و پیاده سازی مدیریت دانش می باشد.
در نوشته حاضر به ارائه شرحی در خصوص مدیریت دانش ، مدیریت منابع انسانی و مفاهیم مرتبط با این دوموضوع و ارتباط بین آنها می پردازیم.
مدیریت دانش و توسعه منابع انسانی :
توسعه منابع انسانی در هر سازمان در صورت اعمال
همز مان مدیریت منابع انسانی و مدیریت استراتژیک به شکل اثر بخش، امکان پذیر می گردد.
آقای مایکل آرمسترانگ در کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی ، مدیریت منابع انسانی را به شکل ذیل تعریف می نماید:
"مدیریت منابع انسانی عبارتست از مدیریت و اداره استراتژیک (بلند نظرانه) و پایدار، با ارزش ترین دارائی های شرکت یعنی کارکنانی که در آن جا کار می کنند و منفرد ًا در کنار هم به شرکت ، دروصول به اهدافش کمک می کنند (سید محمد اعرابی و داود ایزدی ١٣٨١)
وی مدیریت استراتژیک منابع انسانی را نیز به ترتیب ذیل تعریف می کند:
"کلیه فعالی تهای موثر بر رفتار افراد در ب رانگخیتن آنها در طراحی و اجرای نیازهای استراتژیک شرکت "
(شولر، ١٩٩٢)
سازمانهائی می توانند در صحنه رقابت باقی مانده و به فعالیتهای خود ا دامه دهند که استراتژی محور ودانش مدار باشند . سازمانی استراتژی محور است که با استفاده از
استراتژیهای مناسبی که در راستای دستیابی به اهداف اصلی خود ایجاد می نمایند، برای هر یک از کارکنان اهداف مشخصی را در نظرگرفته و در مقاطع کوتاه زمانی با کنترل و نظارتهای مستمر و همیشگی ، آنها را جهت نیل به اهداف مذکور، مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد.
بدیهی است پس از تعیین اهداف مشخص برای هریک از کارکنان، فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان، بمنظور تشخیص توانائیها، شایستگها و ویژگیهای فردی کلیه کارکنان، اجتناب ناپذیر می باشد.
انجام فرآیند ارزیابی عملکرد اثر بخش در سازمان علاوه بر مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف کارکنان پیش زمینه ای است برای اعمال مدیریت عملکرد تا با اعمال مراحل مختلف آن، استراتژیهای منابع انسانی که قویًا می بایست با استراتژیهای کلی سازمان پیوند زده شود، به منصه ظهور رسانده شود. مفهوم دیگری که امروزه در سازمانها بسیار به آن توجه می شود مدیریت دانش ا ست؛ لذا ضروری است به تعریف مدیریت دانش نیز توجه شود؛ دانش درک و فهمی است که از اطلاعات ناشی از داده های فراوان هر سازمان که به درستی بیان می شود ، بدست می آید . استفاده صحیح از این اطلاعات،
فرآیند مبدل ساختن آن به موضوعی اطلاعاتی و قابل ذخیره سازی در بانکها و پایگاههای اطلاعاتی رانیز مدیریت دانش تعریف می نمایند.
بطور کلی دانش موجود در سازمانها دو نوع است:
١- دانش پنهان که موضوعی فردی و منحصر به فرد است که صرفًا در فکر و ذهن کارکنان موجوداست ومیزان آن را تقریبًا بطور معمول تا ٩٠ % دانش موجود در سازمانها تخمین می زنند.
٢- دانش آشکار، دانش قابل دسترس برای کلیه کارکنان سازمان است دانش موجود در سازمانهاست.
وظایف اصلی و هنر مدیریت ارشد سازمانها در این ارتباط ایجاد زمینه هائی است که حتی المقدوردانش پنهان در سازمان را به دانش آشکار و قابل دسترس برای سازمان فراهم آورد. تخمین زده می شود که 85% دارائیهای دانش سازمان به جای ذخیره سازی در پایگاههای داده در فایلهای Word و درفایلهای Presentation جای گرفته اند ] Turban 2003 [ در بسیاری از سازمانها (و از جمله در صنعت نفت ) تلاشهای لازم جهت تبدیل فرآیند دانش پنهان به دانش آشکار و قابل دسترس کارکنان سازمان به گونه ای اثر بخش ، جامع و فراگیر صورت نپذیرفته است، علت چیست؟بنظر میرسد عدم انجام چنین فرآیندی دو دلیل عمده و اصلی دارد که عبارتنداز:
۱- بسیاری از سازمانهای پیشرفته امروزی با توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش به لحاظ ساختارسازمانی، جایگاه ی مناسب را برای مدیریت ارشد در نظر گرفته اند، بگونه ای که مسئول چنین سمتی در سازمان بشکلی مستمر و موثر می کوشد تا هر لحظه بر میزان دارائیهای دانش سازمان بیافراید . این
فرآیند استراتژیک و نظام یافته در بسیاری از
سازمانهای داخلی کشور وجود ندارد و هر آنچه که هم در
این ارتباط تاکنون انجام شده است به خلاقیتها و علایق فردی فرهیختگان و متفکرین و متعهدین سازمانها باز می گردد که به "ذکات علم" خود اعتقاد دارند.